Faciliteren

De tijd nemen om te reflecteren, direct met de belangrijke betrokkenen contact leggen, actief nieuwe manieren en contexten opzoeken, dat typeert mij als facilitator.

Vanuit mijn jarenlange ervaring als trainer van leiderschaps- en verandertrajecten bij onder andere de Baak en Twynstra Gudde ontwikkelde ik de methode van Nomadisch Leren. Het werd me duidelijk dat het rendement van trainen onvoldoende is. Er is meer verbinding met de organisatie en haar omgeving nodig. In mijn rol als facilitator betrek ik de context en relevante anderen binnen en buiten de organisatie. We co-creëren: daarom leg ik het eigenaarschap zo veel mogelijk bij de organisatie en deelnemers zelf. Ik geef structuur door het gebruiken van methodes uit design thinking. Kunstzinnige en creatieve werkvormen helpen om op andere inzichten en handelings-strategieën te komen.

Vragen van klanten gaan bijvoorbeeld over het ontwikkelen en implementeren van strategie en visie; toekomstbestendig worden door een sterkere externe oriëntatie; innovatie en informeel leiderschap; zelfsturing en professionalisering; leiderschap en een ondernemende cultuur.

Ben je nieuwsgierig geworden, heb je vragen? 

 

Voorbeelden van Faciliteren

De Organisatie Safari

Voor organisaties die voorbij de gebaande paden willen gaan, hun vragen willen delen en onverwachte resultaten niet schuwen. Die op zoek zijn naar een actieve, transparante manier van veranderen met onomkeerbare impact voor de organisatie.

  • Safari met drie organisaties In dit traject werken drie organisaties samen aan elkaars verandering. Elke organisatie brengt een eigen actuele organisatie-veranderingsvraag in. De andere twee organisaties werken op locatie aan de vraag van de 3de. Zo krijgt je eigen organisatie een frisse blik van de anderen en verander je door samen te werken.  Het doel is elkaar verder te helpen met de organisatievraag. Je bent dus elkaars 'consultant'. Niet door het geven van een advies of het schrijven van een rapport, maar door het doen van interventies. Dat zijn acties die zichtbaar maken wat er speelt, verschillende partijen verbinden, of letterlijk ingrijpen in de organisatie.
  • Organisatie safari binnen een organisatie. De Organisatie safari is ook in te zetten in een organisatie tussen verschillende afdelingen of bij gefuseerde onderdelen. Zo ontstaat meer verbinding en samenwerking.
  • Sociaal domein safari's in samenwerking met Twynstra Gudde. Speedsafari. Tijdens de Speed safari werken we in één dag samen met een aantal betrokken medewerkers en een aantal daadkrachtige adviseurs aan een vraagstuk van uw organisatie rond het sociaal domein. Sociaal domein safari. Tijdens de Sociaal Domein Safari werkt u samen met andere organisaties aan uw dilemma’s. U gaat ‘op safari’ bij en met deze organisaties. Dat levert geen rapport op, maar brengt uw organisatie tot actie in directe samenwerking met andere partijen.

 

City Safari

In een afgesloten ruimte kom je niet op nieuwe ideeen.

Een citysafari is een 'reis' door een stad. De reis is een veelgebruikte metafoor voor veranderen. Op reis kom je andere mensen en andere omgevingen tegen. Door het verschil ga je beter kijken. En wordt je je ook bewust van je eigen vooronderstellingen.

Je hoeft niet eens ver weg te gaan. De stad heeft als voordeel dat er diverse inspirerende plekken zijn: musea, parken, historische plekken, suburbs. En de mogelijkheid mensen die je anders niet zou tegenkomen, nu wel te ontmoeten. Waar de natuur als vanzelf rust biedt, biedt de stad als vanzelf veel indrukken. We kiezen relevante delen van de stad. We ontmoeten relevante anderen. We onderzoeken trends en laten ons verrassen en inspireren.

In te zetten als wijkonderzoek, klantonderzoek of bij innovatievraagstukken. 

 

Samenwerking met kunstenaars

Een oase in de organisatiewoestijn

Er is geen recept of blauwdruk hoe in weerbarstige organisaties en een netwerkende complexe omgeving te acteren. De kernkwaliteit die van leiders en professionals van nu gevraagd wordt: creatief laveren en sturen. Kunstenaars zijn experts in het zoeken van nieuwe perspectieven en in het vinden van nieuwe wegen, in het steeds opnieuw positie bepalen. Zij kunnen acteren in een proces van onzekerheid. Zij zijn gewend tegen de stroom in te gaan en desondanks, of dankzij die weerstand schoonheid te produceren.

  • Het ambacht Robbie Cornelissen. Sommige kunstenaars houden zich ver van het maatschappelijk gewoel en houden zich bij hun ambacht in de meest pure vorm. Zij bieden troost of confronteren scherp.
  • Maatschappelijke betrokkenheid Power of Art House.Veel kunstenaars gaan midden in de maatschappij staan en gebruiken hun vak als breekijzer om impact te hebben
  • Samenwerken Splendor muziekcollectief. Anderen zoeken elkaar op: afstemmen, harmonie, dissonant, vertrouwen dat je samen tot een mooi slotakkoord komt zonder de ander te dicteren.
  • Authenticiteit Laura van Dolron. En weer anderen zetten zichzelf als instrument op het spel. De eigen twijfels, gedachten, gevoelens en eigen vragen met het publiek delen. 'Ik zie mezelf eigenlijk als een soort reclame voor kwetsbaarheid'.

Op maat in te zetten als losse of vier aaneengesloten bijeenkomsten.